תוכן

VIP

Q&A

ENG

צור קשר

תוכן

VIP

שאלות
נפוצות
Q&A

ENG

Contect Us
צור קשר

גליון #9
הבתים החדשים של נחלת יהודה.

שכונת נחלת יהודה בראשון-לציון נמנית בין השכונות הוותיקות ביותר בעיר.
לאורך השנים שמרה על זהותה ה”לא עירונית” והציעה קצב חיים אחר ושקט יקר ערך בו בזמן שראשון צמחה להיות העיר ה-4 בגודלה בישראל.
כל זה נכון לגבי “נחלת הישנה” – ב”נחלת החדשה” הנוסחה כבר אחרת לחלוטין.

התחדשות של שכונות עירוניות הוא תהליך מבורך שקורה בהתאם לתמורות עירוניות משתנות. שכונות מגורים חוות שינויים, טובים ורעים, פיתוח וצמיחה ולעיתים לא מבוטלות גם דעיכה והתפוררות. לאופי התמורות הללו יש קשר ישיר גם לתמורות המתקיימות בעיר ככלל ובשכונות סמוכות בפרט. במקרה של שכונת נחלת יהודה בראשון-לציון המצב הוא ללא ספק לא רק שמירה על המוניטין הטוב שלה לאורך השנים אלא אף זיהוי כי יש מקום לפתח אותה באופן שיממש את המוניטין ואת הפוטנציאל היזמי והעירוני הגלום במוניטין זה.

תהליכים ושינויים תכנוניים מתרחשים לאט.
הם תלויים בגורמים רבים שאינם מעולם התכנון כמו שיקולים פוליטיים, מגמות שוק, כלכלה ושוק ההון ועוד גורמים נוספים אשר מעורבים אחד בשני ללא יכולת לנתק אותם זה מזה. ראש עיר חדש נבחר, ואיתו מנכ”לית עירייה חדשה, יו”ר וועדת תכנון ובנייה חדש, מהנדסת עיר חדשה ומינוי אדריכלית עיר חדשה כל אלו, לוקחים את התמורות שכבר קרו בשנים האחרונות בעיר ומובילים אותם לשיאים וגבהים חדשים.
כמות פרויקטי ההתחדשות העירונית בעיר שוברים שיאים ביחס לערים שכנות, כמות התכניות המשביחות לא מבוטל והתמריצים לחברות יזמיות מצליחות לשנות את המגמה בשטח.

הרוח התכנונית החדשה בבת-ים החלה יחד עם “פסטיבלי העירוניות” שהתחיימו בעיר משנת 2010.
בשנים אלו רוח חדשה נכנסה במסדרונות העירייה ועוררה את המחלקות השונות לחשוב מחוץ לקופסא בכל הנוגע לחדשנות תכנונית, יזמית, מסחרית ושיווקית.
בת-ים מותגה מחדש כעיר “מחדשת ומרגשת”, החלו לצוץ תכניות פינוי בינוי נרחבות באזורים רבים בעיר, אגף ההנדסה החל מתכנן בעצמו מתחמים שונים לקידום והטיילת המתיישנת שופצה והפכה להיות מזמינה יותר בעבור תושבי העיר ואף בעבור מבקרים מערים שכנות שבאו להנות מחוף הים היפה של העיר.
יחד עם זאת, 2 מיזמיי תכנון עיקריים עומדים בראש:

פארק הים:
עתודת הקרקע הגדולה והלא ממומשת היחידה שנשארה בעיר מותגה כשכונת “פארק הים” והחלה בהליכי תכנון

השכונות הוותיקות” כחלק מהליכי התחדשות עירונית נוספים אשר יקשו עליה ברמה התשתיתית הובילו אותה לממש את מלוא הפוטנציאל של הקרקע בבעלותה לטובת הגירה חיובית מערים סביב, משפרי דיור משכונות אחרות בעיר ומשקיעים מבחוץ אשר ירכשו דירות בשכונה.

אזור התעשייה:
בסמיכות לפארק הים, במיקום אסטרטגי בסמוך לרצועת החוף, החליטה העיירה, בצדק וכהחלטה אסטרטגית, כי אין לה צורך, נוכח המשאבים המועטים של העיר, להחזיק בכ-900 דונם המיועדים לתעשייה ומלאכה, בייחוד שיש סביבה ערים כמו ראשון-לציון, חולון ותל אביב-יפו אשר מתפארות באזורי תעשייה מפותחים בעלי מאות אלפני מטרים רבועים. מאידך, העיר הבינה כי המנוע שיציל אותה מקריסה כלכלית ויחבר אותה לתחרות הבריאה בין הערים סביב הוא להשתתף כ”שחקנית במגרש” היצע שטחי התעסוקה והמסחר.

שני תהליכים אלו, יחד עם שינוי מדיניות בקבלת ההחלטות התכנוניות ועבודה ישירה וטובה מול הוועדה המחוזית תל אביב מאפשרות לעיר בת-ים להסתכל מעל המים, והרבה מעל קו הרקיע החדש שצומח לגבהים מפתיעים ומעוררים ולהגיד בגאווה שהיא באמת עיר “מחדשת ומרגשת” אשר לוקחת את גורלה בידה.

מרגישים שאתם זקוקים למידע נוסף בנושא זה?

צרו איתנו קשר

נושאים נוספים לעיונכם

עוד דרכים לתקשר איתנו:

[email protected]
רוצה רק להגיד שלום?
אנחנו נשמח לדבר איתך.

[email protected]
יש לך רעיון לפרויקט מעניין? צריך יעוץ בנושא מסוים?

אנחנו נשמח לדבר איתך.

planing@s-molcho.com
אנחנו אוהבים לדבר על אדריכלות.

אנחנו נשמח לדבר איתך.